
Od maja 2010 r. do marca 2011 r. Fundacja NADZIEJA realizuje projekt „Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej z sukcesem – projekt promocji dobrych praktyk”.
Głównym założeniem projektu jest przeprowadzenie analizy czynników sukcesu oraz źródeł problemów przedsiębiorstw ekonomii społecznej (PES). W pierwszym etapie przeprowadzone zostaną badania jakościowe wybranych PES z Mazowsza oraz reszty kraju. Szczególny nacisk w badaniach zostanie położony na identyfikację źródeł powodzenia PES, jako przedsiębiorstw, które muszą utrzymać się na rynku dzięki prowadzonej działalności gospodarczej.
Wnioski z przeprowadzonych badań i analiz zaprezentowane zostaną podczas panelu ekspertów, konferencji zaplanowanych na terenie województwa mazowieckiego, na łamach publikacji oraz w trakcie szkoleń i doradztwa dla osób zainteresowanych założeniem PES (lub pracujących w PES).
W ramach projektu realizowane będą następujące działania:
1) przygotowanie 20 raportów z działalności wybranych PES na podstawie badań jakościowych (wywiady pogłębione) i pracy analitycznej ekspertów; raporty wskazywać będą czynniki sukcesu oraz źródła problemów wybranych PES; zawierać będą również rekomendacje dla obecnych i przyszłych przedsiębiorców społecznych
2) przygotowanie raportu na temat europejskich doświadczeń PES, pod kątem rekomendacji dla polskiego środowiska ekonomii społecznej (ES)
3) panel ekspertów analiza wyników raportów, wymiana doświadczeń i opinii; omówienie dobrych praktyk w zakresie zakładania i prowadzenia PES oraz branż najlepiej rokujących dla ES
4) opracowanie 2 raportów zbiorczych, podsumowujących prace panelowe i poprzedzające je badania:
a) czynniki sukcesu bądź porażki PES
b) branże rekomendowane dla PES
5) opracowanie broszury informacyjnej „ABC przedsiębiorczości społecznej” (tytuł roboczy) zachęcającej lokalnych liderów oraz organizacje i instytucje do tworzenia PES jako skutecznego narzędzia aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz aktywizacji ekonomicznej regionów masowego bezrobocia
6) opracowanie publikacji „Vademecum przedsiębiorcy społecznego” (tytuł roboczy) stanowiącej podsumowanie prac ekspertów; szczególny nacisk położony zostanie na rekomendacje dla sektora ekonomii społecznej mogące przyczynić się do jego realnego rozwoju; w publikacji zawarte zostaną praktyczne informacje związane z zakładaniem i prowadzeniem PES;
publikacja będzie się składała z 8 autorskich artykułów oraz wstępu; materiałem bazowym dla publikacji będą przygotowane wcześniej raporty oraz wnioski z panelu ekspertów
7) 3 konferencje promujące dobre praktyki z dziedziny ES (Warszawa, Płock, Szydłowiec); przekazanie wniosków płynących z prac ekspertów; promocja idei ES oraz przekazanie wiedzy nt. czynników sukcesu bądź porażki PES wśród mieszkańców Mazowsza oraz lokalnych instytucji i organizacji zainteresowanych tematem ES; promocja partnerstwa lokalnego na rzecz ES
9) organizacja punktu informacyjno-doradczego (stacjonarnego) oraz e-punktu informacyjno-doradczego (moduł strony internetowej projektu, za pośrednictwem którego będzie można wysłać pytanie do eksperta): doradztwo dla PES oraz osób chcących założyć działalność w dziedzinie ES z zakresu przedsiębiorczości, prawa, księgowości, marketingu i innych dziedzin związanych z prowadzeniem PES; informacja o możliwościach związanych z ES i czynnikach jej sukcesu; przewidzianych jest 240 godzin doradztwa w trzech ostatnich miesiącach trwania projektu
10) dodatkowe działania informacyjno-promocyjne:
- opracowanie 14 audycji radiowych o tematyce związanej z ES
- opracowanie i zamieszczenie w prasie 6 artykułów sponsorowanych o tematyce związanej z ES
11) szkolenia dla 30 osób: przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z zakładaniem i prowadzeniem PES; szkolenie skierowane do osób zainteresowanych założeniem PES oraz pracowników i wolontariuszy istniejących już PES; poruszana tematyka to m.in. wybór odpowiedniej branży, wskazanie dobrych praktyk i metod zarządzania PES, marketing i analiza rynku, podstawy księgowości i zarządzanie finansami firmy, zarządzanie personelem z elementami prawa pracy; czas szkolenia: 40 godzin
|
Projekt realizowany w ramach Działania 7.2 „Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej”, Poddziałania 7.2.2 ”Wsparcie ekonomii społecznej”, Priorytetu VII „Promocja integracji społecznej”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
|
|